CRM

CRM betyder Customer Relationship Management eller på dansk "Kunderelationsstyring"

Customer Relationship Management, CRM

CRM er et system til at styre og håndtere data om kunder. 

Vejen til loyale kunder

I gamle dage, da der var små lokale købmænd, kendte købmanden sine kunder og deres behov. Han vidste når Fru Olsen trådte ind ad døren, hvilke varer hun nok ville købe og hvilke, der var de foretrukne. Herefter kunne købmanden spørge til, hvordan det gik med Hr. Olsen og deres lille nye barnebarn, eller hvad der nu ellers rørte sig i dagligdagen. Fru Olsen kunne gå hjem med yndlingsvarerne. Hun havde fået en god behandling og en hyggelig snak med købmanden. I dag er det langt sværere at give en personlig betjening, da kunderne er mange. Herudover er kunder ikke så loyale i dag grundet den store konkurrence. Kunderne kommer og går lettere, hvilket betyder at der hele tiden er nye kunder, hvor man ikke kender deres behov.

CRM system

Et system kan hjælpe, så man kommer meget tæt på en personlig betjening. Hele tanken om et CRM system er, at alt bliver registreret på kunden. Så hver gang man taler med en kunde, registrerer man i systemet, hvad man har talt om. Man registrerer herudover hvornår man skal opfølge. Så kunder, man har talt med mange gange i en længere periode, vil man efterhånden kunne få et ret personligt forhold til. Da alt er registreret i systemet, kan man let fortsætte hvor man slap sidste gang, når man ringer til kunden igen.

En anden stor fordel er, at det ikke betyder så meget, hvis en medarbejder stopper i virksomheden, da al historik på kunden er tilgængeligt i CRM systemet.

Herudover er der en lang række andre nyttige funktioner. Man kan bl.a. se, hvor mange kunder der er solgt til, hvor mange der er blevet kontaktet osv. Så det er også et godt værktøj til ledelsen, så man hele tiden har overblik over, om salgsafdelingen er på ret kurs.  

De fleste CRM systemer kan også håndtere tilbud, ordrebekræftelse, samarbejdsaftaler m.v. Og så er de geniale til masseudsendelse af nyhedsbreve.

Valg af CRM-system

Der findes en del forskellige CRM-systemer på markedet. Vi har kendskab til de fleste, og vi kan let sætte os ind i strukturen, hvis vi støder på et, vi ikke kender i forvejen. Vi har stor erfaring i bl.a. Superoffice og webCRM. Lad Smartness guide jer til det helt rigtige valg af system. Kontakt os her 

Forankring

Desværre kan det for mange virksomheder være svært at komme i gang med CRM. I et lille firma skal beslutningen tages og dårlige vaner lægges på hylden. I større virksomheder er det vigtigt, at beslutningen tages i ledelsen. Det er vigtigt, at ledelsen går forrest, således at alle medarbejdere bruger systemet 100%, og ingen må lave deres egne systemer. Ellers bliver det aldrig helt godt, og det vil betyde, at ikke alle data kommer ind i systemet. Smartness har stor erfaring i forankring af bl.a. CRM-systemer. Kontakt os så vi kan hjælpe jer til succes,

Integration

Det er vigtigt at der er integration mellem CRM system og økonomisystem. Måske har jeres virksomhed også andre systemer, der også skal integreres. Data skal således kun vedligeholdes et sted. Læs mere her om integration af systemer       

Smartness kan hjælpe jer til succes i CRM

Med mere end 20 års erfaring i CRM systemer, kan Smartness hjælpe jer med valg af CRM system og kan sikre at CRM systemet bruges på den rigtige måde af de rigtige medarbejdere.

Vi afholder gerne seminarer i brugen af systemet, og vi kan hjælpe med at få det helt ud i jeres organisation. Vi kan hjælpe med design, opsætning af nyhedsbreve og meget andet.

Kontakt os her